فکرشهر: عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: آمادگی برای حمایت از محصول خرما در قالب مصوبه وجود دارد و در این زمینه از ایجاد سازمان خرما حمایت و پیگیری لازم انجام خواهد شد.
به گزارش فکرشهر از ایرنا، سید نظام الدین موسوی روز پنجشنبه در همایش تخصصی بین المللی خرما در بوشهر افزود: سازمان خرما به عنوان یکی از درخواسته های مهم استانهای خرما خیز است که هیات رئیسه مجلس به این موضوع کمک خواهد کرد.
وی بیان کرد: درباره تولید و صادرات خرما ایران به لحاظ تاریخی سالیان متمادی رتبه نخست در دنیا داشته و امروز نیز ۱۵ تولید جهانی این محصول مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.
موسوی ادامه داد: قریب به ۹ استان در زمره تولیدکنندگان خرما هستند و این محصول یک غذای کامل و استراتژیک محسوب میشود.
وی گفت: در اقتصاد و سابقه تاریخی دهههای اخیر آنچه که با آن مواجه هستیم درخواست های همیشگی از دولت و حاکمیت است و همچنین یک بلای ساختاری نیز وابستگی همه ارکان اقتصاد به نفت و بودجه نفتی است که این رویه به اقتصاد آسیب میزند.
موسوی اظهارداشت: امروز موضوعهای تورم، تحریم، ارز، سیاستها و قوانین نادرست از جمله مسائل و مشکلات فراروی مجلس است که با این شرایط باید باز کردن قید و بندهای مربوط به کسب و کار به طور حتم انجام شود.
وی گفت: مجوزهای بی قاعده دست و پای کسب و کارها را بسته است و در سواحل خلیج فارس و عمان این مهم مشهود است که بخش خصوصی باید در حوزه خرما و سایر محصول درگیر این مسئله راه و مسیر را باز کند.
موسوی ادامه داد: ایران با وجود داشتن مزیت نسبی خرما هنوز نتوانسته برندسازی کند و اقتصاد و دولت ما یکی از مشکلاتی که بوجود آورده تنبل کردن بخش خصوصی و بازرگانی است.
عضو هیات رئیسه مجلس یادآورشد: کشت خرما و ایجاد تولید فرآورده های مربوط به خرما با حمایت دولت بوده ولی با این حال بخش خصوصی باید با جدیت برای استفاده از این ظرفیت اقدام کند چرا که توقع صرف از دولت مشکلی از حوزه خرما حل نمیکند.
وی گفت: اینکه خرما فقط در مراسم های روضه و فاتحه مصرف شود و رفته رفته نیز جای خود را به کیک و شیرکاکائو می دهد این ایراد متوجه اتاق بازرگانی و بخش خصوصی برای نبود ایده جدید است.
موسوی تاکید کرد: ۷۰ درصد مصرف خرما داخلی است و باید جذابیتی برای این محصول ایجاد شود تا مصرف این محصول در کشور روز به روز افزایش پیدا کند.
وی افزود: برای محصول خرما در دنیا چه اقدامی صورت گرفته آیا برند سازی لازم صورت گرفته ؟ و اینکه در رسانههای دنیا هنوز یک کلیپ برند از تولیدهای ایرانی دیده نشده این وظیفه چه کسی است؟
وی عنوان کرد: تجارت و کسب و کار زمانی برای خود حرمت و حریم داشت و کاسب حبیب الله بود ولی با این حال باید بررسی کرد که چرا برای گسترش تجارت و ایجاد برندهای جدید تلاش لازم صورت نمیگیرد.
موسوی افزود: اتاق بازرگانی حمایتهایی از جمله برگزاری همایش بین المللی خرما انجام داده ولی در زمینه برندسازی و حمایت از محصول ایرانی نیاز است تلاش جدیتری انجام شود.
وی گفت: برای خرما برند و تولید فرآوردههای جدید متناسب با نیاز بازار های بین المللی انجام نشده است که این مهم رسالت فعالان بخش خصوصی است.
موسوی بیان کرد: تونس از تولیدکنندگان مطرح و برند در حوزه محصول خرما است که باید از چنین مدل هایی الگوگیری شود.
وی افزود: بخشی از مسائل فراروی خرما مانع زدایی از تولید و بازکردن زنجیر از کسب و کارها است که بخش خصوصی برای تولید برندهای جدید مطابق با ذائقه داخل کشور و بازار بیرونی به نحوی اقدام کند تا ایران به عصر طلایی تولید و تجارت برگردد.
نمایشگاه بین المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته به آن از ۹ آذر در محل نمایشگاههای بین المللی استان بوشهر افتتاح و تا روز جمعه ۱۲ این ماه ادامه دارد.
میز ملی توسعه صادرات خرما درحاشیه سومین نمایشگاه بینالمللی تخصصی خرما دراستان بوشهر، روز چهارشنبه با حضور معاونان وزارتخانههای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و شماری از مسئولان استانی و کشوری در شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان برگزار شد.
در این نشست نمایندگان اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، مدیران وزارتخانههای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه حضور دارند.
برگزاری همایش ملی خرما از دیگر برنامههای حاشیه این نمایشگاه در استان بوشهر است.
استان بوشهر با ۶ میلیون اصله نخل و تولید سالانه ۱۶۵هزارتن خرما به عنوان یکی از مهمترین استانهای تولیدکننده خرمای کشور به شمار میرود.
در سال ۹۹ میزان صادرات خرمای استان بوشهر ۲۷ هزار تن و به ارزش ۳۵ میلیون دلار بود.
در این سال کشورهای مقصد صادرات خرمای استان بوشهر نیز شامل روسیه، اوکراین، ترکیه، افغانستان، اقلیم کردستان عراق، هند، امارات، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ارمنستان و قطر بود.